Monday, July 7, 2008

A sta da stavimo ovde?

"Pa sadrzaj".
Ovo je moj odgovor na pitanje klijenata koje stoji u naslovu kada radim konsalting za SEO (Search Engine Optimization) i promociju web sajta.
Ljudi uglavnom traze da budu dobro pozicionirani na pretrazivacima, a da pritom imaju sajt od 5 strana koji nije azuruiran od kada je postavljen - znaci nikad.

Evo kako to obicno ide u Srbiji. Rekao Mika Ziki "nema te na Googleu, covece". Onda Mika nekako kontaktira mene i kaze "hocu da se pojavim na guglu i koliko ce to da me kosta". Klijenti, ko klijenti, svugde u svetu, teski ko crna zemlja, odmah hoce cenu, a da pritom ne znaju ni sami sta hoce (u vecni slucajeva). Uglavnom se prvo uhvate za reklame sa desne strane Google-a i obicno bude "aaaaa, to se placa, dobro onda nista, da preskocimo to, a kako ja da se pojavim ovde prvi...".
Naravno, dalje sa nastavlja sa zahtevom za pojavljivanje na rezultatima pretrage za odredjene kljucne reci "znas, moj drugar bas onomad gledao, pa mi kaze...". Ovde sledi jedno pola sata objasnjavanja kako to gugl radi i zasto njih nema tu gde oni hoce (i trebaju?!?!) da budu. Uglavnom, posto njima i dalje nista nije jasno, kazem sta mogu da uradim, da prvo ide analiza sajta, konkurencije, trenutna statistika, plan aktivnosti i da za celu stvar treba vremena i da NEMA garancije. Postoje samo ciljevi (goals) ka kojima se stremi, nekad se i dostignu, ali nekad i ne. Ovo uglavnom zavisi od tematike sajta, da li je za "siroke narodne mase" ili usko specijalizovan. Medjutim, sto smo blizi , posao je bolje uradjen. Najbitnije je - pomeriti se.

Izanalizira se sta ima, napise se "akcioni" plan i daju se predlozi, koji i ne moraju da se usvoje, ali svakako ce poboljsati celu stvar. U predlozima uglavnom stoji da se sajt obogati novim sadrzajem. Jednostavno, sajt od 5 stranica (pocetna, o nama, proizvodi, usluge i kontakt) ce "piti vodu" jedno vreme (pogotovo ako je SEO bio nula), ali jednostavno nije odrzivo. Na sadrzaju sajta se MORA raditi. Uglavnom predlazem da se azurira periodicno (u najgorem slucaju jednom u 15 dana) pocetna stranica sa nekim vestima ili novostima, sto moze da uradi i sekretarica. Postoje tu i neki mali trikovi kako da se donekle zeznu roboti kako bi imali utisak da je stranica azurirana, ali ne bih sad o tome.

I, kako to u Srbiji biva, nakon pojavljivanja sajta na Google-u ("ej, nasao me Pera") u 90% slucajeva niko ne azurira sajt (tipa "zasto bih ja polagao vozacki kad nemam auto, a i ko zna kada cu ga imati").

No comments: